torsdag 15 november 2012

Totellini i tomatsås.

Fick en pasta maskin förra jul som jag inte har använt allt för flitigt men ikväll tänkte jag damma av den igen. Förra gången gjorde jag bandpasta och det blev riktigt bra. Mycket jobb men det var helt klart värt det. Till och med i sunkburken gjorde den succé. Jag blev fascinerad över att det behöll sin spänst även om den hade varit fryst och värmdes upp igen. Men idag är det tortellini på schemat. Den ska fyllas med riccotta, spenat och lite annat smått och gott. Får såklart bli ett glas vin till skapandet eftersom det är min sista lediga dag på min 12 dagars ledighet.

Pastadeg:
3 st Ägg
6 dl Durumvetemjöl
1 msk Olivolja
2 msk Vatten












Fyllning:
70 g Färsk spenat
1 st Vitlöksklyfta
125 g Ricotta
1/2 dl parmesan ost
Muskotnöt
Salt
Rivet skal av citron 













Pastasås:
500g Krossade tomater
1/2 Lök (ej hackad)
1 st Stjälkselleri
1 st Citron (saft och skal)
Basilika
Salt
Svartpeppar (grovmalen)
Chili




Blir det lite pasta deg över så kan man ju alltid passa på att göra lite spaghetti och frysa in till sina sunkburkar. Det är alltid bra att ha i frysen. Så därför fick torkställningen både agera pasta tork och torkställning åt våra kläder.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar