måndag 12 november 2012

Farmors bananbröd


 Ända sen jag var liten så har man alltid fått bananbröd hos Farmor. Receptet fick hon när hon bodde i USA. Tyvärr så får man inte smaka av det så ofta längre eftersom Farmor inte bakar så mycket längre men är man snart 91 så har man nog gjort sin beskärda del av bakande. Så varje gång jag nu ser ett par övermognade bananer så tar jag tillfället i akt. Den blir nämligen bäst när dem är bruna och nästan färdiga för att kastas.



Bananbröd:
 1,5 dl smör
3 dl socker
1/2 tsk salt
2 st ägg
6 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
3 dl banan
ev nötter

Vispa smöret och sockret, tillsätt ägg, salt och banan. Vispa allt samman till en jämn smet och rör sedan ner mjöl och bikarbonat och ev. nötter. Smöra och bröa en avlång bröd form och häll i smeten. Baka på 175°C
i nedre delen av ugnen. Kontrollera med en baksticka när den är färdig.
Jag och min underbara Farmor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar