lördag 17 november 2012

Korma kyckling

Efter min första natthelgs natt vaknade jag utvilad och inspirerad att fixa lite mat till mig och Kalle på jobbet. Ska man ändå tillbringa sin lördag kväll på Volvo så kan man ju i alla fall få äta något gott. Man får ta alla tillfällen som finns att pröva något nytt. Så idag står korma kyckling på menyn. serveras med ris och sallad.

Blanda i en skål:
1 1/2 tsk riven ingefära
2 st pressade vitlökssklyftor
2 tsk garam masala
1 tsk chilipulver ( knappt 1/2 tsk om du har mald chili)
1 tsk salt
1 tsk svarta spiskumminfrön
1 krm kardemumma
1 tsk mald koriander
1 tsk malda mandlar
2 dl youghurt


2 st skivade gula lökar
4 st kycklingbröst
olja
2 dl vatten
färsk koriander
2 st färska gröna chilifrukter



 Börja med att blanda ihop yoghurt blandningen. Marinera sedan kycklingen i det medans du steker löken gyllenbrun i oljan. Stek det i ca  min innan du tillsätter vattnet. Låt sjuda i ca 30 min. Tillsätt sedan koriander och chili det sista. Smaka av med ev. lite socker och matlagningsgrädde om den blivit stark. Servera med ris, naan bröd och raita. Raitan har man för att bestämma styrkan på grytan.

Raita:
10 cm gurka finhackat
1 st tomat finhackad
mynta vatten
salt
yoghurt
peppar
socker



Hacka gurkan och tomaten. Lägg i en skål och ha på salt och mynta vatten. Låt stå och dra en stund. Häll sedan på yoghurt och krydda med salt, peppar och ev lite socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar