torsdag 20 december 2012

Tvål

Det är förmodligen inte bara jag som varje år har problemet med att hitta bra julklappar till Mormor och Farmor. Så i år så kör jag all in på hemgjort. Känns lite som när man var liten och skulle ge sina egen händigt gjorda grejer. Dem log och tackade så mycket för teckningen eller vad det nu ska kallas att det var. Jag kan tänka mig att dem känner likanande som jag gör när man får något som kanske inte riktigt passar in. Man har framme det ett tag tills man känner att den har allt för stor dragningskraft ner i soptunnan. Då räddar man livet på den och ser glad ut. Och kommer det någongång upp en fråga vart den är så drar man en nödlögn. Men det bästa med dessa grejerna är att om man bara använder dem ett litet tag så försvinner dem av sig självt. Det är det som e grejen med tvålar och godis till dem gamla. Det är ju sällan som dem behöver något. I år önskade till exempel min Farmor sig nylon strumpor. Bara nylonstrumpor. Jätte kul att få 100 par strumpbyxor. Jaja så då blev det i alla fall tvål.

Jag köpte tvålmassa på panduro samt färg och smaksättare. Sen sätter man en bunke i vattenbad och smälter tvålmassan. Medans den står på spisen och smälter så tog jag fram formarna, rosmarin och lavendel. I dem formarna till lavendeltvålen så lade jag i lite lavendel och i den gröna tvålen som luktar äpple och kanel lade jag i lite rosmarin. Sen är det bara att färga och smaksätta tvålmassan och hälla det i formarna. Om man inte har några formar så kan man göra som Ernst gjorde på TV igår. Bara rulla ihop det till en boll. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar