lördag 22 december 2012

Kycklingfajitas i pitabröd.

Eftersom det nu e fredag och jag och Johan ska fira jul på var sitt håll som vanligt så hade vi lilla julafton hemma. Bara vi två med lite god mat, mys och byte av julklappar. Smakade även av årets glögg. Helt ok men smakar antaglingen ännu bättre nästa år. Vi är ju dock inga riktiga julmatsälskare så vi åt istället något enklare. Skulle blivit viltkebab men eftersom JAG glömde sätta på ugnen så fick det snabbt tas fram kyckling istället. Viltkebaben skulle stå inne i 3.5h och jag kom på att jag stängt av ugnen efter 2h. Jajaj den får vi ta en annan dag. Det blev hur som helst mycket gott i alla fall. Docks ska jag nästa gång krydda kycklingen själv. Hade på santa marias fajita kryddblandning. Blev inte jätte gott. Men snabbt gick det. 

Pitabröd:
Börja sätta degen eftersom den ska jäsa 1 h.
Av degen blir det 8 st bröd. Bakas på 250°C i 8 min.

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk honung
2 msk olivolja
1 tsk salt( eller efter behag)
13 dl mjöl ( tills degen släppt kanterna)

Lös upp jästen i 37°C vatten och tillsätt sedan honung, olivolja och salt. Blanda sedan i mjölet tills degen släppt kanterna. Låt jäsa 1 h. Ta upp på mjölat bakbord och försök att knåda så lite som möjligt. Gör 8 st 10 cm stora runda kakor. Jag bakade dem 4 i taget. Sätt dem i mitten av ugnen i 8 min.

Sen är det bara att strimla kycklingen och slänga ihop en kebabsås. Vit eller röd. Den röda blir bäst om man låter den stå o puttra ett tag och sedan serverar den kall dagen efter. Eller så tar man tacosås om man har bråttom. Och eget val av sallad och grönsaker.

Röd kebabsås:
500g krossade tomater
1 st finhackad gul lök
2 msk tomatpuré
1 st köttbuljong
1 dl vatten
1/2 tsk svartpeppar
1 nypa socker
1/2 tsk spiskummin
Hackad färsk chili efter behag.

Blanda samman allt och låt stå att puttra ett tag. Häll upp i burk och förvara i kylen.

Vit kebabsås:
250g yoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
1 nypa salt
1 krm svartpeppar
1 tsk starkt paprikapulver
1 nypa socker

Blanda samman allt och låt stå o dra i kylskåp en stund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar