fredag 21 december 2012

Köttbullar

Som tur e så delar vi i familjen andersson hemma i Hjo upp matlagningssysslorna till jul. Jag har som oftast hand om sill, köttbullar, stekt inlagd strömming samt godis. Men som vanligt så brukar jag försöka mig på något nytt varje år. Så i år har jag lagt till knäckebröd, sillsallad, senap och rökt makrill. Makrillen har jag dock varken fångat eller rökt själv men man kan ju inte hinna allt. Jag stod i alla fall i en hyffsat lång kö för att få köpa den lilla firren så det e ju ändå en bedrift.

Eftersom det är jul så får man ju lyxa till sina bullar lite. En krydda som är ett måste är KANEL!! Sååå gott, också luktar det helt juvligt när man värmer på dem. Dem är också bra för ammande mammor. Eftersom vi vill ha glada barn på jul så kör vi i år lökfritt så mycket som möjligt. Allt byts ut till purjo som jag har fått veta av min kära svägerska Ingrid.

Köttbullar:
1,8 kg blandfärs
2 st ägg
2 dl matlagningsgrädde
10 cm purjolök
4 st lagerblad
2 msk Chermoula (se bild nedan)
1 tsk kanel
1 st vitlök
1 dl ströbröd
Salt & Peppar

Blanda ner äggen i köttfärsen, koka upp matlagningsgrädden tillsammans med kryddorna och löken. Låt svalna. När blandningen stått ett tag så ta ur lagerbladen och tillsätt ströbrodet och rör om. Häll sedan ner smeten i köttfärsen. Tillaga dem sedan i ugnen på en smörad plåt långt upp på 260° grill!!!



Underbart goda!!!
Santa Maria Chermoula.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar