söndag 13 januari 2013

Semlor

Semelbild tagen av bästaste Stina Pålsson!!! Visst blir man sugen!!


Ok jag vet att det är tidigt men det är ju sååå gott med hemmagjorda semlor. Jag äter bara hemmagjorda semlor. Dem man köper på café är absolut inget att ha!! Jag vill ha en saftig bulle med ett innehåll som är blandat med inkråmet i bullen.

Semelbulle:
75 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjorthornsalt
1/2 tsk kardemumma
9 dl vetemjöl

ägg  för att pensla.

Smält smöret och tillsätt mjölken, den ska vara 37°. Smula ner jästen i bunken och lös ut den i smör och mjölkblandningen. Häll i salt, socker, ägg och kardemumma. Blanda hjorthornssaltet med mjölet och tillsätt det. Jäs degen till dubbel storlek och dela sedan upp bullarna. jag brukar väga dem. Ca 70g för att dem ska bli ungefär lika stora. Dem blir då lagom stora. O i värsta fall kan man ju ta två!!!
Baka bullarna på 250° i 5-10 min.

Fyllning:
Inkråmnsgrädde
Vaniljso från bullen
Mandelmassa
Matlagnicker

Servera med vispad grädde och strö över lite florsocker.

Utan inkråm i fyllningen ingen semla.

Ingridienserna till 9 semlor.

Ska dem inte ätas direkt så kan man förbereda dem och bara lägga på grädden och pudra dem med florsocker innan dem ska serveras.

Japp då vär det bara att hugga in!!! Mums

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar