söndag 13 januari 2013

Avlångt bröd.


Varje tillfälle man kan få för att ta fram min älskade hushålls assistent får man utnyttja. Det är ju faktiskt väldigt enkelt och så lätt att variera. Denna gång orkade jag inte ens ta fram en kokbok eller ett recept så jag hällde i lite vad jag kände för. Det funkade, det jäste och blev riktigt gott. Men glöm ej att köpa hem bregott med havssalt!! Såååå gott!

Baguette:
50g jäst
3 dl vatten
3 msk olivolja
2 msk honung
2,5 dl fullkornsspelt
ca 5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Blanda ihop och låt stå att jäsa i ca 1-2 timmar. Eller tills den dubblat storlek. Gör till 2 längder och lägg på plåt eller på en baguette plåt. Gör några snitt i bröden och låt jäsa ca 30 min och därefter pensla med ägg. Piffa gärna upp ägget med lite hackade färska kryddor och havssalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar