tisdag 15 januari 2013

Knäckklubbor

I år så blir de knäckklubbor till jul. Var kanske inte jätte lätt eftersom det stelande rätt fort och jag var aningens stressad. Men blev bara ett litet utbrott så där innan jul. Har varit med om värre. Måste ju även jag känna av julstressen ibland. Tyvärr går den som oftast ut över min älskade Johan men efter dryga 6 år så är han härdad. 

1 1/2 dl farinsocker
1 1/2 ljus sirap
1 1/2 vispgrädde
1 msk kakao
50 g smör
1 krm ättikssprit

25-30 pinnar
100 g mjölkchoklad

Koka ihop farinsocker sirap och grädde tills den uppnått ca 128-130 grader. Ca 30-40 min. Har du ingen termometer gör ett kulprov. Klicka ner smör och kakao strax innan den nått rätt temperatur. Smeten kommer då att sjunka lite i temp. Tillsätt ättiksspriten när smeten nått rätt temp. Häll ut på ett bakplåtspapper och skär remsor som du sedan virar runt pinnen. Sätt dem färdiga klubborna i en skål med socker, en äggkartong eller liknande så att dem står upp. Man får vara rätt snabb så att det inte stelnar för mycket. Sen är det bara att smälta chokladen och ringla över den. Förvara klubborna i kylskåp. Jag klädde även in mina i cellofanpapper och band ett rött hampa snöre om. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar