tisdag 15 januari 2013

Punchknappar

Jag har en här hemma som är aningens förtjust just i punchknappar. Och när jag häromdagen satt och bläddrade i mammas recept så hittade jag ett på just detta. Har tyvärr inte hunnit testa det än men det kommer bilder så fort jag gjort detta.

3 dl grädde
5 dl söcker
4 droppar arrak
2 tsk kakao

400g blockchoklad
krossat strössel

Blanda grädde, socker och siktad kakao i en hög smal stor kastrull. Koka upp och rör om några gånger Rör sedan om så lite som möjligt. och koka den kraftigt. Massan ska bli 115 grader eller låt koka ca 20 min. Kokar du för långsamt kan den bli sockrig. Tillsätt sedan 4 droppar arraks punch och låt låt svalna en stund. Gör sedan små toppar och låt svalna helt. Jag brukar dock sedan ställa in dem i frysen medans jag smälter chokladen så att dem blir extra hårda. Sedan rulla dem i chokladen och toppa med lite runt strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar