tisdag 15 januari 2013

Lussekatter.


Innan jul hade vi en underbar bakdag hemma hos goaste Karin och Nabbe. Det skulle bakas, pysslas och inte minst dricka glögg och umgås!! Carro, Malin och Emma körde på ett gammalt hederligt recept medans Karin hade hittat ett recept på Lyxiga lussebullar. Dem var sååå himla goda. Men eftersom man är en saffrans älskare så var alla goda men har man tid och ingridienser hemma så tycker jag allt man kan ge det den tid det tar. Det var verkligen värt det tycker jag. Nu är det kanske inte dem mest hälsosamma bullarna men ta en och njut. Men vilka bullar och kakor är det!! Det är ju det som är själva grejen med sötsaker. Men här kommer i alla fall båda recepten. Vet dock inte om Karins recept var exakt som det jag skrivit men ungefär.

Vanliga Lussebullar:

50 g jäst
150g smör
5 dl mjölk (ev 2,5 dl kesella och 2,5 dl mjölk)
1/2 tsk salt
1 1 /2 dl socker
1 ägg
2 pkt saffran (1 g)
15 dl vetemjöl

Russin
1 ägg att pensla med

Smält smöret och häll i mjölken och den mortlade saffranen. Degspadet ska vara 37°. Smula ner jästen i bunken och tillsätt mjölkblandningen samt salt, socker och ägg. Häll till sist i vetemjölet och knåda degen i maskin tills den släppt kanterna samt är glansig. Spara lite mjöl till utbaket. Låt jäsa tills den nått dubbel storlek eller ca 1 h. Baka sedan ut och gör dina lussekatter eller vad din kreativa sida kommer på!!
jäs ca 35 min och grädda sedan mitt i ugnen på 250°C i ca 5 min. En lusselängd tar ca 20 min. Men kolla emellanåt färgen så den inte bränner. Sänk ev. värmen till 225°.


Karins lyxiga katter:
75 g jäst
100 g smör
1 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl vit sirap
250 g kesella
2 paket saffran
200 g mandelmassa
17 dl vetemjöl
2 krm salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1st ägg till pensling
Russin

Smält smöret och blanda ihop med grädde, socker, vitsirap, kesella samt mortlad saffran till 37°. Smula ner jästen i bunken och häll över degvätskan. Riv ner mandelmassa samt häll i salt, vaniljsocker och kardemumma. Till sist häller du i mjölet. Degen ska knådas tills den släpper bunkens kanter samt är glansig och spännstig. Ta inte i för mycket mjöl utan ta lite i taget. Låt jäsa ca 1h stjälp sedan ut på mjölat bakbord och var kreativ. Finns inget rätt o fel i lussekatts branschen. Låt sedan jäsa på plåt ca 35 min. Grädda sedan mitt i ugn på  225° i ca 8 min.

Min favorit på jul!!
Kan även göra lussekatterna som bullar med ett hål i som fylls med en mandelmassa , kanel och smörblandning. Toppa med mandelflarn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar