söndag 6 januari 2013

Fröknäcke

Var hemma hos min kära Hanna för ett tag sedan och satt o bläddrade i lite baktidningar. Hanna hittade då ett recept som jag lite slarvigt fotade av med min telefon. Fick då dock inte riktigt med hela receptet. Testade det hemma men blev inte alls bra men gott. Hade då visst missat den lilla pettitessen att brödet skulle vara inne i 70 min inte 7 som det såg ut att vara på mitt foto i mobilen. Men nu så gjorde jag det igen eftersom mamma och pappa skulle ha vänner över som är gluten. Funkar även att bara ha till en kopp kaffe.

Fröknäcke:
150°C 70 min

1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/4 dl pumpakärnor
3/4 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1 krm salt
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl vatten (kokt)
flingsalt

Blanda samman alla torra ingridienser först och tillsätt oljan. Häll därefter på det kokande vattnet. Blanda samman allt till en stabbig smet. Jag gjorde 1 1/2 sats till två plåtar. Lägg ett smörpapper på plåten och klick ut halva degen, lägg över ett nytt smörpapper över och kavla ut degen. Ta av pappret och gör samma procedur med nästa plåt. Strö sen över lite flingsalt. Har du varmluftsugn så e de bara att sätta in båda plåtarna i ca 70 min på 150°C annars så får du skifta plats på plåtarna efter halva tiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar