onsdag 7 november 2012

Kyckling i smör!

Känner att jag fått ny energi vad det gäller min blogg. Rom byggdes ju inte på en dag så jag får helt enkelt ändra o fixa efterhand. Men kände att jag var tvungen att publicera några godbitar som bara måste avsmakas. En hel del av mina vänner har ju fått avsmaka min indiska favorit rätt kyckling i smör som den så fint heter på svenska. Chicken butter kanske låter lite bättre men tycker att det låter så sött på svenska. Det är ju dock en och annan krydda som man kanske inte alltid har hemma som ingår i denna rätt men har man väl samlat in alla ingredienser så kommer man få avnjuta en middag som är helt underbar. Det är lite trixande men de e värt all möda. Räcker till ca 4 pers.

Kyckling i smör:

Bryn


30g             Smör
1 msk         Olja
2 st             Finhackade gula lökar

Blanda ihop och häll i pannan med löken 
5 cm           Färskriven ingefära

2 msk         Garam Masala

2 tsk           Mald koriander

1 tsk           Chilipulver
1 tsk           Svarta kumminfrön eller vanlig kummin
1 st             Pressad vitlöksklyfta
1 tsk           Salt
6 st             Kardemummakapslar
3 st             Svartpepparkorn eller grovmalen svartpeppar
1 ½ dl         Youghurt Naturell
2 msk          Tomatpuré
3 st              Kycklingfiléer
  


Tillsätt sedan nedanstående och sjud i 30 min:


1 ½ dl            Vatten
2st                 Lagerblad


Häll till sist i grädden och sjud i ytterliggare 10-15 min.
 

1 ½ dl            Matlagningsgrädde

En perfekt gryta att göra en stund innan eftersom den bara blir godare ju längre den fÃ¥r stÃ¥ o sjuda. Serverar den oftast med ris och naan bröd eller lepine bröd. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar