onsdag 7 november 2012

Frukostbröd med Äpple

Har idag haft en riktig husmors dag. Tvättat, strukit, manglat, städat och avslutade detta med ett helt grymt frukost bröd. Såg mina söta höst äpplen ligga alldeles ensamma i skålen på bordet och dem bokstavligen skrek VI RUTTNAR!!! Så passade på att baka. Hittade ett super recept i en bok jag köpte på bokmässan. Måste bara delge detta underbara recept. Så klart blev det inte riktigt som receptet men nästan.

Rågbröd med äpple.
Antingen så gör man två bröd eller ca 18 frallor.

50 g smör
5 dl vatten
1 pkt jäst
2 tsk havssalt
2 msk honung
5 dl rågmjöl
2 dl fullkornsmjöl av spelt från Almnäs gård hemma i Hjo funkar även med grahams mjöl.
6 dl vetemjöl
2 st rivna äpplen
rosmarin
1 st ägg

Smält smöret i en kastrull och tillsätt honungen om du inte använder flytande honung, häll i vattnet och värm till 37 °C. Lös upp jästen i vätskan och tillsätt salt och de olika mjölsorterna. Arbeta degen för hand eller i maskin tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa till dubbel storlek. Tag upp degen på bakbordet och knåda in äpplena. Behövs ev. tillsätta lite mer mjöl beroende på hur saftiga äpplena är. Lägg bröden på en täckt plåt och låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 200 °C. Mortla rosmarin och häll det i det vispade ägget och pensla bröden med detta samt strö över lite flingsalt. Bröden ska bakas i ca 50 min längst ner i ugnen medans frallorna räcker med ca 12-15 min.

God baklycka!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar