fredag 6 december 2013

Hålkakor

I och med flytten till landet så har jag nu verkligen tagit fasta på detta med hemlagat. Förra helgen blev det scones till frukost eftersom jag glömt köpa jäst, men idag blev det testbak av hålkakor. Saknade dock mammas nagg och håltagare ( en bit av ett tjurhorn) men det fick funka med en gaffel och ett lock från en kryddburk. Eftersom jag skulle hem till Frida på lunch, gårdstur, shoppingdag så fick jag börja tidigt men det är ju det man gör på landet. Så upp med tuppen för att sätta en deg. För att sedan ta en liten powernap innan dagen rullade igång. Resultatet blev ju liksom häromdagen faktiskt riktigt lyckat även om jag fortfarande inte har läst manualen på spisen.

Hålkakor:
5 dl mjölk eller vatten
50g smör eller 1/2 dl flytande smör/rapsolja
 1/2 dl olja
1/2 dl sirap, ev hälften honung/sirap
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 tsk anis och 2 tsk fänkål
750 g rågsikt ca 1,4 L

Värm de flytande ingredienserna till 37 grader.
Smula ner jästen i bunken och tillsätt kryddorna och saltet.
Häll i vätskan och blanda tills jästen löst upp sig.
Häll i mjölet lite i taget så att inte degen blir för stabbig.
När degen släppt kanterna så knåda den i maskin ca 3 min eller för hand ca 6 min.
Jäs degen i ca 1h.
Stjälp upp degen på bakbordet och dela i fyra delar och knåda dem och kavla ut dem till ca 15 cm i diameter.
Låt jäsa i 30 min under bakduk.
Grädda på 225 grader mitt i ugnen i 10 min ( 2 åt gången )
Låt bröden svalna på galler under bakduk.
Man kan ev pensla bröden innan med lite sirap utblandat i vatten.

Låt väl smaka dessa saftiga och oerhört goda bröd som jag oftast brukar äta runt juletider.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar