fredag 6 december 2013

Älgfärsbiff

Mitt nya projekt nu när man har fått det större och möjligheten att bjuda hit folk med övernattning är att bli
bättre på att laga vilt. Har ju alltid lagat väldigt mycket vilt men risken är ju den att man fastnar i samma hjulspår hela tiden. Så nu när Öve och Martin kom ner och hälsade på en helg så tänkte jag mig en älgfärsbiff med en gudomlig sås samt hackebackspotatis och brysselkål. Eftersom såsen innehåller sherry så fick jag för första gången i mitt liv införskaffa detta. En aningens udda smak men passar perfekt i denna maträtt. Det serveras ju också rårörda lingon till också. Hemgjort!!

Biffar:
500 g älgfärs
1 st ägg
1 tsk salt o nymalen peppar
3 st mortladeenbär
1 st gul lök
2 dl vispgrädde
0,5 dl ströbröd
2 msk dijonsenap
Smör till stekning

Sås:
2-3 st schalottenlökar
1 msk smör
2 dl vilt eller köttfond
3 msk sherry
3 dl vispgrädde
4 msk messmör
2 msk rårördalingon
2 tsk fransk senap 
2 msk japansk soja, helst tamari 
Salt, ev Peppar, 

Blanda samman älgfärsen och alla ingridienserna och ställ in i kylen för att gotta till sig. Skala potatisen och skåra dem och ställ in dem i ugnen. Pensla potatisen emellanåt med smör, salt och peppar. Stek biffarna och ta sedan ur dem ur stekpannan och gör såsen däri. När såsen puttart ett tag så lägg tilbaka biffarna i såsen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar